Nástěnka (prostor pro oborové či blízké události)

Kontakt na nástěnkáře je kdv.nastenka(at)ff.cuni.cz.

Divadelní ústav (04. 12. 2018)

Jménem Institutu umění – Divadelního ústavu si Vás dovoluji pozvat na slavnostní uvedení dalšího svazku z edice Osobnosti české scénografie. Devátý svazek této edice je publikace věnovaná Ireně Marečkové - loutkářské, scénické a kostýmní výtvarnici se zcela nezaměnitelným výtvarným rukopisem.

Slavnostní křest se uskuteční 12. 12. 2018 v 18 hodin v Malém sále IDU.
Pozvánku najdete v příloze.

Kateřina Dušková

Oddělení komunikace a marketingu
Institut umění — Divadelní ústav
Celetná 17, 110 00 Praha 1
T  +420 224 809 196 / M +420 774 849 380
E  katerina.duskova@idu.cz
www.idu.cz


Kolonie (06. 11. 2018)

Dobrý den, 
srdečně Vás jménem divadelního spolku 
Kolonie zveme na dvě poslední plánovaná uvedení inscenace Vztek v prostorách Divadla Komedii dne 14. listopadu 2018 od 19:30 a 20. prosince v témže čase.
                                                                             

Epos o motoru lidstva“

Karikatura proroka Mohameda na titulní straně časopisu byla záminkou pro mstu, která vyvrcholila teroristickým útokem na redakci časopisu Charlie Hebdo. Byl to útok na lidskou svobodu? A co na to ten „druhý bůh“? Kdo rozhodne o tom, který z bohů je ten opravdový? Díváme se na internetu na popravy zajatců dobrovolně, nebo nás k tomu nutí náš vztek? Je-li Řecko kolébkou moderní civilizace, proč z něj všichni bohové raději utekli? A kde se schovávají? Rozdělujeme se na „my“ a „oni“ a vztekáme se.

Text rakouské nobelistky Elfriede Jelinek nastudovala režisérka Lucie Ferenzová a byl uveden v české premiéře na v rámci festivalu…příští vlna/next wave... v Komedii 29. září 2018. 

Zatím poslední plánované uvedení v Komedii se uskuteční 20. prosince 2018 od 19:30.

Zuzana Augustová pro Divadelní noviny:

Text je výrazně mužský a značně machistický […], což souvisí s násilím, terorem a bojem jako hlavními motivy, které se z proudu zašifrovaného slovního dění vynořují. Přesto režisérka využila na jevišti výhradně herečky, jejichž promluvám dává skvělým režijním gestem kongeniální významotvorný rámec […]. Stylizace aktérek jako rádoby aristokratických paniček na záchranné plošince, která z naší civilizace zbyla, umožňuje evokovat katastrofické naladění sebedestruktivní společnosti, jež sama sebe žene už dlouho do záhuby, víc, než by to svedli teroristi.

(Odkaz na kompletní recenzi:  https://bit.ly/2CZJP1v)

Překlad: Marc Lusti, Libor Hubálek
Dramaturgie a režie: Lucie Ferenzová 
Výprava: Andrijana Trpković
Light design: Jan Hugo Hejzlar
Hudba: LO/VE
Hrají: Markéta Dvořáková, Kristýna Frejová, Anita Krausová a Jindřiška Křivánková + Anna Glässnerová

Více informací naleznete na webu Divadla Komedie: http://www.mestskadivadlaprazska.cz/inscenace/348/vztek/

Studio Ypsilon (01. 11. 2018)

 Milí divadelní příznivci,

rádi bychom Vás informovali o novém čísle ypsilonského Zpravodaje na poslední dva měsíce roku 2018, které najdete přímo TADY: www.ypsilonka.cz/zpravodaj-ke-stazeni.

Přejeme příjemné čtení a těšíme se na viděnou v hledišti Studia Ypsilon,

 za Ypsilonku srdečně zdraví

Aneta Filipová
Public Relations
224 948 124, 739 470 028
Studio Ypsilon
Spálená 16
110 00 Praha 1

www.ypsilonka.cz

DIVADLO NA VINOHRADECH (27. 10. 2018)

Dámy a pánové, vážení pedagogové, senioři, naši věrní diváci,

srdečně zveme vás a vaše přátele v listopadu vždy v 19. hodin –  za mimořádné ceny - 170 Kč přízemí, 120 Kč I. balkon, na tyto inscenace:

čtvrtek 1.11. Ifigenie v Aulidě https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/Ifigenie-v-Aulid

pondělí 12. 11. Její pastorkyňa https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/Jeji-pastorkyna

středa 21. 11. Čarodějky ze Salemu https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/Carodejky-ze-Salemu

Těšíme se na vás v hledišti divadla.

Tel. 296 550 227, 236, 226 nebo e-mail: obchodni@divadlonavinohradech.com, prosím, uveďte Vaše telefonní číslo, rádi se ozveme zpět a domluvíme místa v hledišti.

Vaše obchodní oddělení.

Vyšla Divadelní revue 1/2018 (29. 08. 2018)

Divadelní revue 3/2017

Číslo n° 1/2018 (vychází v srpnu 2018) otevírá studie „Společně na rozhraní: téma nejistého společenství v současném britském divadle“. Clare Wallace v ní na trojici současných britských dramat Tima Crouche, Davida Greiga a Caryl Churchillové analyzuje zájem o fenomén komunity a prekarizace lidských společenství. Studie Milana Pospíšila podrobně pojednává o opeře Josepha Weigla Švýcarská rodina (Die Schweizerfamilie) z roku 1809 a věnuje se i prvnímu českému provedení díla v roce 1823 ve Stavovském divadle v překladu Simeona Karla Macháčka. Lenka Jungmannová se v eseji „Postdramatické divadlo jako pojem aneb Post­ teatrologie?“ vrací k vlivnému konceptu postdramatického divadla Hanse-Thiese Lehmanna a soustředí se na jeho terminologickou, teoretickou a metodologickou nekonzistentnost. Jan Hyvnar v textu „Poznámky k encyklopedii nonverbálního divadla“ představuje vznikající projekt katedry nonverbálního divadla pražské HAMU. V čísle najdete rozhovory s dvěma členy Odin Teatret – Eugeniem Barbou a Kaiem Bredholtem z roku 2016 – a Lenka Jungmannová zpovídá divadelního teoretika, kritika, estetika a pedagoga Petra Pavlovského. Otiskujeme také všech třiatřicet došlých odpovědí na anketní otázku „Jaké počiny v oblasti teatrologie (a okolí) považujete za posledních pět let za zásadní, inspirativní či pozoruhodné a proč?“ A Miloš Mistrík recenzuje knihu Georgese Banua Les Voyages du comédien o podobách herectví, která vyšla pod českým názvem Nepodrobený herec.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2018 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

E-shop Prospero

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (po objednání na Prosperu)
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook.com/divadelnirevue/

Vyšla Divadelní revue 3/2017 (10. 04. 2018)

Divadelní revue 3/2017

Číslo n° 3/2017 (vychází v dubnu 2018) přináší studie o českém divadle 20. století, které pojednávají o aktuálním tématu zneužití moci a nástupech, návratech a „tloustnutí“ totalitarismu. Studie Honzy Petružely analyzuje méně známou televizní inscenaci Alfréda Radoka Ďábel v Bostonu z roku 1957, doby, kdy se z televize v Československu začíná stávat masmédium, a režisérovi se podařilo v napjaté polovině padesátých let pojednat vlastní antiideologickou dramaturgickou úpravu hry o „čarodějnických procesech“. Studie Vladimíra Justa o inscenaci Jiráskova dramatu Jan Roháč sleduje na první posrpnové premiéře činohry Národního divadla v roce 1968 proměnu chování této instituce, potažmo společnosti na počátku tzv. normalizace. Rychlé slábnutí protestních prohlášení instituce, vyvanutí vzdorného gesta a příklon jejích představitelů k „reálpolitice“ ukazuje autor i na vytvoření „kolaborantských rituálů“ na první scéně, jež trvaly až do konce osmdesátých let. Degenerativní proměnu inscenačního výrazu činohry Národního divadla v atmosféře sedmdesátých let, tj. v již probíhající a „etablované“ normalizaci, na vzorku soudobých zahraničních her analyzuje Barbara Topolová. V Divadelní revue 3/2017 zpovídala Nina Vangeli Janu Pilátovou, a protože jim to šlo moc pěkně a bavilo je to, role si dámy tentokrát prohodily a vy si můžete přečíst rozhovor Jany Pilátové s taneční publicistkou s „divným“ jménem.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2018 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

E-shop Prospero

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (po objednání na Prosperu)
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook.com/divadelnirevue/

Vyšla Divadelní revue 2/2017 (18. 12. 2017)

Divadelní revue 3/2015

Číslo n° 2/2017 se ve dvou příspěvcích věnuje polskému divadlu: Dariusz Kosiński ve stati „Postdivadlo a návrat politiky“ uvažuje na příkladu vybraných současných polských divadelních inscenací o kulturně-společenských proměnách Polska posledních let a reakci divadelních tvůrců na stávající situaci; lodžská divadelní historička Dominika Łarionow se zabývá reflexí „nesnadného dědictví“ divadelní a výtvarné tvorby Tadeusze Kantora. V dalších příspěvcích čísla líčí Andrea Jochmanová obšírně působení scénografa A. V. Hrsky (1890–1954) jako šéfa výpravy v brněnském Národním divadle v sezoně 1921/1922; Nina Vangeli v eseji „Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze“ vytváří vhled, či snad i propedeutiku k analýze tanečních útvarů, od klasického baletu po současné dynamicky se rozvíjející taneční formy. Táž autorka pořídila i rozhovor čísla s učitelkou, teatroložkou a rovněž výraznou spojnicí na polské divadlo – Janou Pilátovou. Zuzana Augustová píše o monografii Jitky Goriaux Pelechové o Thomasi Ostermeierovi. Ladislava Petišková dokumentuje raný pokus Divadla satiry o renesanci pantomimického umění u nás. Inscenace Cirkus naděje Miroslava Horníčka zanikla spolu se souborem v průběhu politických procesů, jimiž země procházela po únoru 1948. A Radan Dolejš se ve svém textu pokouší konfrontovat dochované zprávy o smrti Karla Hašlera v Mauthausenu v roce 1941.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2018 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

E-shop Prospero

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (po objednání na Prosperu)
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook.com/divadelnirevue/