Katedra divadelní vědy, FF UK v Praze - aktuální zprávy Lednová nepřítomnost dr. Topolové13. 12. 2018Upozorňujeme s předstihem, že od 8. 1. 2019 do minimálně 15. 1. 2019 dr. Topolová nebude vyučovat a konzultovat - a to ani korespondenčně! Prosíme, aby tuto skutečnost vzali na vědomí zejména studenti, u nichž by mohla ovlivnit včasné odevzdání ročníkových a závěrečných prací. Děkujeme za pochopení!Velká divadelní reforma - pondělí 10.12.09. 12. 2018Upozorňujeme, že z důvodu nemoci odpadá pondělní výuka dr. Sarkissian. Děkujeme za pochopení. Metodologický seminář - výuka dr. Sarkissian11. 12. 2018Upozorňujeme studenty metodologického semináře pro bakaláře, že setkání s dr. Sarkissian se koná ještě příští týden, tedy 13. 12. od 9.30 v Kabinetu pro klasická studia. Do té doby prosím navštivte řeckou liturgii v pravoslavném chrámu, nejspíše tedy sobotní liturgii v 9.30 nebo sváteční liturgii ve středu 12.12. v 9.00 tamtéž. Návštěva je nutná k analýze textů uložených v moodlu. Zrušení výuky04. 12. 2018Dovolujeme si oznámit studentům, že zítřejší přednáška "Antická tradice v evropském umění" prof. PhDr. Jana Bažanta, CSc.odpadá. Děkujeme za pochopení.Výzva - Český jazyk pro odborný diskurz!!!28. 11. 2018Žádáme všechny studenty, kteří mají z dávnověku jako povinný zapsaný předmět Český jazyk pro odborný diskurz, aby se co nejdříve přihlásili na mailové adrese barbara.topolova@divadlo.cz. Vzhledem k tomu, že předmět se již několikátý semestr nevyučuje a akreditace, v níž byl z rozhodnutí fakulty veden jako povinný, již neplatí, pokusíme se těm, kterým tato skutečnost komplikuje ukončení studia, nalézt společně se studijním oddělením systémové řešení. K tomu ovšem nezbytně potřebujeme vědět, kterých studentů se to týká. Přihlaste se proto ve vlastním zájmu a pokud možno obratem!Výuka v zimním semestru v KKS07. 11. 2018Dovolujeme si upozornit studenty, že výuka v zimním semestru v KKS probíhá v určených termínech:   7.11.2018,  14.11.2018,  21.11.2018 v zasedací místnosti KKS, III. patro, hlavní vchod. Ostatní místo výuky se nemění, tj. zasedací místnost ÚČL, III. patro, vchod C. Děkujeme za pochopení.OST-RA-VAR01. 11. 2018Dovolujeme si upozornit studenty, že došlo ke změně přihlašování na festival Ostravar. Každý student se přihlašuje sám na stránkách: http://form.ndm.cz/index.php/ost-ra-var-2018 a do poznámky přihlášky napíše: Filozofická fakulta UK, Katedra divadelní vědy, doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. Děkujeme za pochopení. Ostravar27. 10. 201822. ročník Festivalu ostravských činoherních divadel OST-RA-VAR 2018 se bude konat ve dnech 28. listopadu až 2. prosince 2018 a přináší řadu změn (viz pozvánka šéfa činoherního souboru NDM Vojty Štěpánka; zde program festivalu + plakát.). Registrace na festival je stejně jako v loňském roce možná pouze online na stránkách: http://form.ndm.cz/index.php/ost-ra-var-2018-sk Další informace najdete na webu NDM v sekci NDM extra nebo činohra, od 1.11.2018 také na nových webových stránkách festivalu: www.festivalostravar.cz. Pro studenty Katedry divadelní vědy FF UK nabízíme celkem 20 míst s ubytováním. Studenti KDV zasílají své přihlášky na email: divadelniveda@ff.cuni.cz nebo jitka.podraska@ff.cuni.cz do 19.11.2018, odkud budou hromadně zaslány produkční festivalu.Přednáška Velká divadelní reforma 12.11.26. 10. 2018 Upozorňujeme studenty, že dne 12. 11. odpadá přednáška dr. Sarkissian Velká divadelní reforma. Děkujeme za pochopení.RADIOKINO Českého rozhlasu zahajuje!02. 10. 2018 p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #454545; min-height: 14.0px} span.s1 {text-decoration: underline} ČRo Vltava zahajuje studiové poslechy rozhlasových her.  RADIOKINO nabídne v prvním roce nejvýznamnější rozhlasové hry naší historie v rámci projektu Kánon 100.  První večer už 10.10. v 18:30, a poslech hry Ludvíka Aškenázyho “Bylo to na váš účet” z roku 1964 s debatou.     Že Kánon 100 opomíjí rozhlasová umění? Paralelně s hlavním výběrem projektu Kánon 100 jsme oslovili také současné i minulé rozhlasové tvůrce a teoretiky a spolu s nimi sestavili seznam deseti nejvýznamnějších rozhlasový her našeho archivu. Právě s těmito díly zahájíme provoz vltavského RADIOKINA, které má do budoucna jednou za měsíc pozvat posluchače do poslechového studia Českého rozhlasu na Vinohradské ulici v Praze a nabízet klasická a současná rozhlasová díla ke společnému poslechu a následné debatě.   V Kánonu 100 rozhlasové hry se na prvních místech umístili tři z nejslavnějších rozhlasových her naší historie – Bylo to na váš účet od Ludvíka Aškenázyho  (Prix Italia 1964, režie Jiří Horčička) Linka důvěry od Miloslava Stehlíka a Válka s mloky podle Karla Čapka. V desítce her dále nechyběla Kafkova Proměna režiséra Josefa Henkeho, Let do nebezpečí podle Arthura Haileyho, ze současných realizací pak Vojcek od Georga Büchnera v režii Aleše Vrzáka se zvukovým designem Michala Rataje.   Ve středu 10.10. proběhne první z poslechových podvečerů.   Od 18.30 v Poslechové místnosti v Mezaninu hlavní budovy Českého rozhlasu, vstup přes vrátnici na Vinohradské 12.   Účast na debatě o rozhlasové hře přijali prof. Jan Vedral, dlouholetý spolupracovník Jiřího Horčičky, a Jarmila Konrádová, někdejší šéfdramaturgyně Českého rozhlasu Vltava.    Přijďte zahájit novou tradici, přijďte na zvukově dokonalý poslech ve společnosti dalších zájemců o umění rozhlasové hry.   další program RADIOKINA:   8.11. Franz Kafka: Proměna 6.12. Karel Čapek: Válka s mloky  3.1. Miloslav Stehlík: Linka důvěry Studenti KDV mohou účastí na projekcích RADIOKINA splnit předmět Teatrologická exkurze (pro více informací konaktujte doc. Christova) Rozvrh ZS 201818. 09. 2018Aktualizovaný rozvrh KDV pro ZS 2018 zde. Divadelní ústav04. 12. 2018Jménem Institutu umění – Divadelního ústavu si Vás dovoluji pozvat na slavnostní uvedení dalšího svazku z edice Osobnosti české scénografie. Devátý svazek této edice je publikace věnovaná Ireně Marečkové - loutkářské, scénické a kostýmní výtvarnici se zcela nezaměnitelným výtvarným rukopisem. Slavnostní křest se uskuteční 12. 12. 2018 v 18 hodin v Malém sále IDU. Pozvánku najdete v příloze. Kateřina Dušková Oddělení komunikace a marketingu Institut umění — Divadelní ústav Celetná 17, 110 00 Praha 1 T  +420 224 809 196 / M +420 774 849 380 E  katerina.duskova@idu.cz www.idu.cz Kolonie06. 11. 2018Dobrý den,  srdečně Vás jménem divadelního spolku Kolonie zveme na dvě poslední plánovaná uvedení inscenace Vztek v prostorách Divadla Komedii dne 14. listopadu 2018 od 19:30 a 20. prosince v témže čase.                                                                               „Epos o motoru lidstva“ Karikatura proroka Mohameda na titulní straně časopisu byla záminkou pro mstu, která vyvrcholila teroristickým útokem na redakci časopisu Charlie Hebdo. Byl to útok na lidskou svobodu? A co na to ten „druhý bůh“? Kdo rozhodne o tom, který z bohů je ten opravdový? Díváme se na internetu na popravy zajatců dobrovolně, nebo nás k tomu nutí náš vztek? Je-li Řecko kolébkou moderní civilizace, proč z něj všichni bohové raději utekli? A kde se schovávají? Rozdělujeme se na „my“ a „oni“ a vztekáme se. Text rakouské nobelistky Elfriede Jelinek nastudovala režisérka Lucie Ferenzová a byl uveden v české premiéře na v rámci festivalu…příští vlna/next wave... v Komedii 29. září 2018.  Zatím poslední plánované uvedení v Komedii se uskuteční 20. prosince 2018 od 19:30. Zuzana Augustová pro Divadelní noviny: Text je výrazně mužský a značně machistický […], což souvisí s násilím, terorem a bojem jako hlavními motivy, které se z proudu zašifrovaného slovního dění vynořují. Přesto režisérka využila na jevišti výhradně herečky, jejichž promluvám dává skvělým režijním gestem kongeniální významotvorný rámec […]. Stylizace aktérek jako rádoby aristokratických paniček na záchranné plošince, která z naší civilizace zbyla, umožňuje evokovat katastrofické naladění sebedestruktivní společnosti, jež sama sebe žene už dlouho do záhuby, víc, než by to svedli teroristi. (Odkaz na kompletní recenzi:  https://bit.ly/2CZJP1v) Překlad: Marc Lusti, Libor Hubálek Dramaturgie a režie: Lucie Ferenzová  Výprava: Andrijana Trpković Light design: Jan Hugo Hejzlar Hudba: LO/VE Hrají: Markéta Dvořáková, Kristýna Frejová, Anita Krausová a Jindřiška Křivánková + Anna Glässnerová Více informací naleznete na webu Divadla Komedie: http://www.mestskadivadlaprazska.cz/inscenace/348/vztek/ Studio Ypsilon01. 11. 2018 Milí divadelní příznivci, rádi bychom Vás informovali o novém čísle ypsilonského Zpravodaje na poslední dva měsíce roku 2018, které najdete přímo TADY: www.ypsilonka.cz/zpravodaj-ke-stazeni. Přejeme příjemné čtení a těšíme se na viděnou v hledišti Studia Ypsilon,  za Ypsilonku srdečně zdraví Aneta Filipová Public Relations 224 948 124, 739 470 028 Studio Ypsilon Spálená 16 110 00 Praha 1 www.ypsilonka.czDIVADLO NA VINOHRADECH27. 10. 2018Dámy a pánové, vážení pedagogové, senioři, naši věrní diváci, srdečně zveme vás a vaše přátele v listopadu vždy v 19. hodin –  za mimořádné ceny - 170 Kč přízemí, 120 Kč I. balkon, na tyto inscenace: čtvrtek 1.11. Ifigenie v Aulidě https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/Ifigenie-v-Aulid pondělí 12. 11. Její pastorkyňa https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/Jeji-pastorkyna středa 21. 11. Čarodějky ze Salemu https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/Carodejky-ze-Salemu Těšíme se na vás v hledišti divadla. Tel. 296 550 227, 236, 226 nebo e-mail: obchodni@divadlonavinohradech.com, prosím, uveďte Vaše telefonní číslo, rádi se ozveme zpět a domluvíme místa v hledišti. Vaše obchodní oddělení. Vyšla Divadelní revue 1/201829. 08. 2018 Číslo n° 1/2018 (vychází v srpnu 2018) otevírá studie „Společně na rozhraní: téma nejistého společenství v současném britském divadle“. Clare Wallace v ní na trojici současných britských dramat Tima Crouche, Davida Greiga a Caryl Churchillové analyzuje zájem o fenomén komunity a prekarizace lidských společenství. Studie Milana Pospíšila podrobně pojednává o opeře Josepha Weigla Švýcarská rodina (Die Schweizerfamilie) z roku 1809 a věnuje se i prvnímu českému provedení díla v roce 1823 ve Stavovském divadle v překladu Simeona Karla Macháčka. Lenka Jungmannová se v eseji „Postdramatické divadlo jako pojem aneb Post­ teatrologie?“ vrací k vlivnému konceptu postdramatického divadla Hanse-Thiese Lehmanna a soustředí se na jeho terminologickou, teoretickou a metodologickou nekonzistentnost. Jan Hyvnar v textu „Poznámky k encyklopedii nonverbálního divadla“ představuje vznikající projekt katedry nonverbálního divadla pražské HAMU. V čísle najdete rozhovory s dvěma členy Odin Teatret – Eugeniem Barbou a Kaiem Bredholtem z roku 2016 – a Lenka Jungmannová zpovídá divadelního teoretika, kritika, estetika a pedagoga Petra Pavlovského. Otiskujeme také všech třiatřicet došlých odpovědí na anketní otázku „Jaké počiny v oblasti teatrologie (a okolí) považujete za posledních pět let za zásadní, inspirativní či pozoruhodné a proč?“ A Miloš Mistrík recenzuje knihu Georgese Banua Les Voyages du comédien o podobách herectví, která vyšla pod českým názvem Nepodrobený herec. Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2018 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech: E-shop Prospero Praha Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (po objednání na Prosperu) Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1 Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1 Brno Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno facebook.com/divadelnirevue/ Vyšla Divadelní revue 3/201710. 04. 2018 Číslo n° 3/2017 (vychází v dubnu 2018) přináší studie o českém divadle 20. století, které pojednávají o aktuálním tématu zneužití moci a nástupech, návratech a „tloustnutí“ totalitarismu. Studie Honzy Petružely analyzuje méně známou televizní inscenaci Alfréda Radoka Ďábel v Bostonu z roku 1957, doby, kdy se z televize v Československu začíná stávat masmédium, a režisérovi se podařilo v napjaté polovině padesátých let pojednat vlastní antiideologickou dramaturgickou úpravu hry o „čarodějnických procesech“. Studie Vladimíra Justa o inscenaci Jiráskova dramatu Jan Roháč sleduje na první posrpnové premiéře činohry Národního divadla v roce 1968 proměnu chování této instituce, potažmo společnosti na počátku tzv. normalizace. Rychlé slábnutí protestních prohlášení instituce, vyvanutí vzdorného gesta a příklon jejích představitelů k „reálpolitice“ ukazuje autor i na vytvoření „kolaborantských rituálů“ na první scéně, jež trvaly až do konce osmdesátých let. Degenerativní proměnu inscenačního výrazu činohry Národního divadla v atmosféře sedmdesátých let, tj. v již probíhající a „etablované“ normalizaci, na vzorku soudobých zahraničních her analyzuje Barbara Topolová. V Divadelní revue 3/2017 zpovídala Nina Vangeli Janu Pilátovou, a protože jim to šlo moc pěkně a bavilo je to, role si dámy tentokrát prohodily a vy si můžete přečíst rozhovor Jany Pilátové s taneční publicistkou s „divným“ jménem. Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2018 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech: E-shop Prospero Praha Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (po objednání na Prosperu) Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1 Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1 Brno Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno facebook.com/divadelnirevue/ Vyšla Divadelní revue 2/201718. 12. 2017 Číslo n° 2/2017 se ve dvou příspěvcích věnuje polskému divadlu: Dariusz Kosiński ve stati „Postdivadlo a návrat politiky“ uvažuje na příkladu vybraných současných polských divadelních inscenací o kulturně-společenských proměnách Polska posledních let a reakci divadelních tvůrců na stávající situaci; lodžská divadelní historička Dominika Łarionow se zabývá reflexí „nesnadného dědictví“ divadelní a výtvarné tvorby Tadeusze Kantora. V dalších příspěvcích čísla líčí Andrea Jochmanová obšírně působení scénografa A. V. Hrsky (1890–1954) jako šéfa výpravy v brněnském Národním divadle v sezoně 1921/1922; Nina Vangeli v eseji „Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze“ vytváří vhled, či snad i propedeutiku k analýze tanečních útvarů, od klasického baletu po současné dynamicky se rozvíjející taneční formy. Táž autorka pořídila i rozhovor čísla s učitelkou, teatroložkou a rovněž výraznou spojnicí na polské divadlo – Janou Pilátovou. Zuzana Augustová píše o monografii Jitky Goriaux Pelechové o Thomasi Ostermeierovi. Ladislava Petišková dokumentuje raný pokus Divadla satiry o renesanci pantomimického umění u nás. Inscenace Cirkus naděje Miroslava Horníčka zanikla spolu se souborem v průběhu politických procesů, jimiž země procházela po únoru 1948. A Radan Dolejš se ve svém textu pokouší konfrontovat dochované zprávy o smrti Karla Hašlera v Mauthausenu v roce 1941. Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2018 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech: E-shop Prospero Praha Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (po objednání na Prosperu) Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1 Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1 Brno Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno facebook.com/divadelnirevue/